NBF Weekend 2011

Vrijdag 19 augustus 2011 reed ik van mijn werk naar Hazerswoude waar op het NTKC campeerterrein het NBF Weekend voor 2011 gehouden zou worden. Ik had alle spullen die ochtend al in de auto gelegd en reed rond 17:00 het terrein op.

Het campeerterrein is een combinatie van grasvelden met bosstroken. Ik besloot al snel, na wat initiele begroetingen mijn zeiltje in het bos op te zetten.

Het opzetten was allemaal zo gedaan en daarna ging ik terug om nog wat met bekende te kletsen. Het avondeten zou ik bij mijn stekkie bereiden en nuttigen. Ik had expres van huis niet al te veel eten meegebracht en moest dus nog even erop uit om wat aanvullingen te oogsten. Het eerste waar mijn oog op viel waren de brandnetels en de vlierbessen, dus waarom moeilijker doen dan nodig. Na met mijn pannetje het nodige verzameld te hebben ging ik terug naar mijn stek om een vuurtje aan te leggen. Ik had na het opzetten ook al een eerste ronde hout verzameld dus ik kon gelijk aan de gang. Met een beetje berkenbast en de firesteel was het zo gepiept. Mijn pannetje met brandnetel en vlierbessen in het water op het vuurtje en nog wat hamburgers bakken die ik had mee genomen.

Nadat de brandnetel en vlier een tijdje hadden gekookt, mengde ik door het water aardappelpureepoeder zodat ik een soort stamppot kreeg. Het grote voordeel van deze methode is dat je makkelijk en licht koolhydraten kan meenemen (die zijn in het wild best lastig te vinden) en dat je je kookwater niet afgiet, waardoor alle vitamines e.d. die in het water zitten gewoon behouden blijven. Nog even de hamburgers klein maken en er doorheen en dan maar lekker smullen.

Als toetje een banaan in de schil opengesneden en gestuffed met chocolade. Deze dan even op de hete kolen totdat alles lekker zacht is en dan met een lepeltje uitlepellen.

Die avond gezellig met een aantal mensen staan te praten, tegen 23:00 uur naar bed en de volgende ochtend redelijk uitgeslapen zelfs. Ik was pas tegen achten mijn bed uit! Ook heel fijn dat ik echt goed heb geslapen. Meestal slaap ik de eerste nacht niet zo best. Misschien begint het allemaal nou toch te wennen? 😉

Ik besloot maar weer vlierbessen te plukken voor de bannock die ik wilde gaan maken. Een goede tip is niet te lang te wachten met het toevoegen van bessen e.d. aan je deeg. Ik had mijn deeg op een goede vochtigheid maar na ik de vlierbessen erbij had gedaan was het een klef zooitje geworden. Uiteindelijk werkt dat ook wel je krijgt alleen veel viezere vingers. Ik had dus in ieder geval brood op de plank.

Terwijl de bannock langzaam aan het bakken was heb ik nog twee eitjes met spek gegeten die ik mee had genomen en twee mokken thee gedronken.

Trouwens, dit was mijn bannock recept:

– Bloem
– Backing powder
– Brinta
– Melkpoeder
– Eierpoeder
– Klein beetje zout
– Vlierbessen

Ik heb de bannock langzaam opgegeten terwijl ik rond de camping liep en heb verder de hele dag geen honger gehad. Tjonge, wat is dat spul zwaar zeg! 😉

In de loop van de ochtend begon Thijmen aan het villen van het wild wat die avond (zaterdag) door de mensen die zich daarvoor hadden opgegeven gegeten kon worden. Er was een ree en een zwijn(tje).

Mensen die zin hadden mochten ook eens proberen om het velletje los te krijgen – en dat alles met een stukje vuursteen (als mesje).

Verder was iedereen wel bezig met iets. Kinderen vonden elkaar snel en waren lekker aan het spelen, sommigen hadden hun projectjes meegenomen en andere zaten gewoon lekker met elkaar te kletsen om het vuur.

Hier is Anneke een net-mandje-tasje (?) aan het maken van de binnenbast van een Linde boom. Ook werd er wol gevilt.

Door de inspanningen van een aantal mensen (die ik dan ook zeer erkentelijk ben) werd het gevilde wild boven een breed vuur te garen gehangen.

Zo tegen zessen konden we aanvallen en hebben we heerlijk genoten van een stoofpotje (ik geloof dat er 50 liter was!) met ree en de stukjes vlees die werden afgesneden van de bouten boven het vuur.

Die avond ben ik vroeg naar bed gegaan met een lichte hoofdpijn maar gelukkig was die de volgende ochten toen ik om ongeveer half zeven opstond weer helemaal verdwenen. Weer heel lekker geslapen. Het was initieel de bedoeling om weer bannock te maken, maar gisteren heeft dat wel zeker een uurtje of twee geduurd. Eigenlijk had ik daar niet zo zin in vandaag. Het is wel heel romantisch je eigen brood maken enzo, maar het kost wel veel tijd. Wellicht doen de meer geroutineerde mensen het ook sneller dan ik. Dus het werd weer twee eitjes met spek, een mok thee en een banaan.

De rest van de zondag heerlijk zitten praten met deze en gene. Later nog even boog geschoten en nog even met mijn katapult eikeltjes op een paaltje geschoten. Het was zo gezellig dat ik verder zondag geen foto heb geschoten.

Redelijk op tijd naar huis gereden waar het gewone leven in volle gang was…

Iedereen die aanwezig was hartelijk bedankt voor het gezellige samenzijn. Iedereen die zich heeft ingezet voor het groter goed – enorm bedankt voor jullie inspanning en enthausiasme. Op naar volgend jaar!

4 gedachten over “NBF Weekend 2011

Plaats een reactie